
Itu beban memang tetap dirasakan lah. Pasal apa, dulu kalau saya jalan satu hari atau satu shift 300 kilometer, kira-kira saya bayar dalam 25 atau 27 dollar. Sekarang, tiap-tiap hari saya terpaksa bayar 35 dollar ke atas.
Mohamad Noor, seorang pemandu teksi, memberikan reaksinya tentang harga minyak yang terus meningkat beberapa bulan kebelakangan ini. Beliau yang memandu teksi selama 7 tahun terpaksa bekerja keras untuk menampung kos sewa teksi dan harga minyak yang lebih tinggi.
Menurut ramai pemerhati, walaupun negara-negra pengeluar telah meningkatkan pengeluaran mereka, harga minyak diramalkan mungkin akan berada di paras tinggi buat jangka masa yang agak lama. Ini disebabkan oleh matawang Amerika yang lemah dan juga spekulasi dari para penganalisis yang meramalkan harga yang lebih tinggi. Bagi Mohamad Faizul, seorang eksekutif muda berusia 27 tahun, harga minyak yang kian meningkat turut mempunyai kesan besar bagi dirinya. Beliau berpendapat bahawa jika kenaikan harga minyak kekal pada parasnya sekarang, tidak lagi menguntungkan untuk memiliki kereta:
Walaupun harga kereta sudah turun, tapi dengan kenaikan harga minyak, harganya amat sama, tidak berbeza. Saya sebagai pemandu ataupun saya memiliki kereta, saya rasa ini akan memakan kepada wang simpanan saya. Jadi saya rasa ini amat menyusahkan penduduk dan orang ramai, terutama mereka yang membawa kereta dan memiliki kereta.
Bagi penduduk Singapura - Johor tetap menjadi sasaran mereka sebagai alternatif terbaik menangani masalah ini .
Salah satu sebabnya, pertukaran wang double dari duit Singapura yang ada pada masa sekarang. Jadi, gunakan, maksud saya gunakan yang ada sekarang untuk mengisi minyak disana dengan harga yang...walaupun sana harga dia masih tetap harga lama jadi its better ke sana lah. Maksud saya, ke Johor.
Bagaimanapun, pemandu seperti Mislan mungkin tidak akan dapat menikmati harga minyak murah buat selama-lamanya. Baru-baru ini, Menteri Ini adalah kerana, dijangkakan kerajaan Malaysia akan menarik balik subsidi minyak bagi kenderaan warga asing.
Baru-baru ini, Menteri Perusahaan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato Shahrir Samad, sekali lagi mencadangkan penyusunan semula sistem subsidi melalui cara pengagihan lebih adil. Cadangan dibuat untuk menggunakan kad pengenalan bagi membezakan pemilik kenderaan dari Singapura dan Thailand yang memasuki Malaysia untuk mengisi minyak. Dalam hal ini, apakah pemandu Singapura masih akan mengisi minyak di Johor? Menurut Mislan Likli sekali lagi:
Jika mereka terus dengan apa yang ingin mereka lakukan, saya rasa warga Singapura akan terasa terjejas dengan kenaikan harga minyak. Tapi pada saya, jika hendak menggunakan minyak, jadi saya rasa terpaksa lah kita isi di Singapura. Jadi tidak ada gunanya kita berpatah balik ke Johor untuk mengisi minyak.
Di sebabkan minyak adalah salah satu daripada komoditi asas, apa sahaja harganya, sebagai pengguna, terpaksalah membayarnya. Namun, usaha sedang digiatkan untuk mengembangkan penggunaan tenaga alternatif seperti biodiesel, yang lebih murah dan juga bersih, dan Singapura dijangka menggunakan 14 peratus pengeluaran biodiesel di rantau Asia Tenggara pada tahun ini. Sehingga kaedah tersebut diperluaskan dan dipermudahkan, mungkin satu cara mengatasi harga minyak mahal ini ialah bagi meneliti cara dan gaya hidup kita dan membuat perubahan yang sewajarnya.