
Kiri kanan kita pusing, pasti ada saja barangan berjenama berharga mahal yang menemui pandangan kita. Dan yang menjadi trend sekarang adalah kelihatan lebih ramai anak muda yang membawa beg dan memakai pakaian yang dianggap berjenama tinggi. Adakah ini mencerminkan bertambahnya kemewahan masyarakat Singapura, atau sekadar nilai-nilai diri yang lebih materialistik?
Saya rasa rata-rata ia adalah untuk memuaskan diri sendiri kerana barangan yang berjenama itu dianggap lebih bermutu atau lebih terkenal dari segi imejnya.
Sekali imbas, senarai hasrat yang tertera di diari-diari maya di internet, ramai anak muda yang menyenaraikan beg, sepatu dan aksesori berjenama tinggi sebagai pilihan atau hasrat utama mereka. Dari segi penjualan pula, melalui khidmat rangkaian sosial seperti Multiply dan Friendster, ada yang menawarkan barangan berjenama dengan harga yang lebih murah, untuk memenuhi permintaan daripada para pembeli muda ini. Tinjauan Maaf Cakap ke atas beberapa diari maya tersebut menunjukkan, bahawa kebanyakan para penulisnya masih dalam lingkungan usia awal hingga lewat 20-an tahun. Malah, ada yang baru mula bekerja, merasakan gaji buat kali pertama. Ada pula masih bersekolah dan mengharapkan biaya daripada ibu bapa mereka. Timbul pula persoalan, adakah barangan berjenama ini satu keperluan? Atau dianggap sebagai simbol kedudukan atau status? Apa kurangnya dengan barangan harga biasa?
sedikit sebanyak ia menunjukkan status seseorang itu. jika kita dilihat membawa beg berjenama bernilai ratusan atau ribuan dolar, mungkin orang akan ingat kita ada wang tapi pada hakikatnya kita tidak, ia datangnya dari sumber lain, mungkin ibu bapa yang membelikan barangan itu. pada masa yang sama juga barang berjenama itu tidak meningkatkan status kita di mata masyarakat kalau perangai kita sendiri yang kurang elok dipandang orang, tak kira banyak mana barang berjenama yang kita bawa bersama pun, ia tidak akan menunjukkan yang kita orang yang berstatus tinggi atau lebih gah dari orang lain.
Dalam satu tinjauan terbaru oleh Citigroup Asia Pacific, kira-kira setengah warga Singapura dilaporkan menjimat sebahagian gaji mereka, namun kurang berdisiplin apabila menentukan dan mengikut bajet yang ditetapkan. Kebanyakan golongan ini terdiri daripada mereka yang berusia antara 18 dengan 29 tahun. Dan memandangkan taraf hidup di Singapura yang kian mewah, boleh dikatakan ramai di antara kita yang inginkan barangan yang mencerminkan kemewahan itu. Namun, adakah ini sekadar inginkan sesuatu serupa dengan yang dimiliki oleh teman-teman lain? Mungkinkah ini sebab mereka kurang berjimat?
Menurut Mardiana Mohd Noor, berusia 23 tahun. "pada pendapat saya, mereka lebih cenderung membeli apa yang mereka nampak kerana mereka baru memulakan kerjaya dan mendapat gaji. jadi because of that mereka ingat ada income yang tetap jadi diorang beli tanpa fikirkan. mungkin disebabkan pergaulan mereka, jadi bila mereka lihat kawan-kawan mereka ada, selalunya bila benda tu branded, mereka akan kata lawa. pada mereka lawa tu datangnya dengan jenamanya sekali. jadi bila nampak kawan mereka ada, mereka akan cari barang yang sedemikian. pada saya ia sesuatu yang kurang matang kerana benda yang murah mungkin ada fungsi yang sama dengan yang berjenama tu" .
Kata orang, pendapatan keluarga pada hari ini lebih besar berbanding dengan zaman nenek moyang kita, dan ibu bapa mampu membelikan barangan yang berjenama untuk anak-anak mereka. Hmm, tapi tidakkah ini menjejas nilai-nilai diri yang dipupuk dalam naluri si anak kecil atau menimbulkan imej diri yang berlainan dari yang sebenarnya?
Kembali Nurul Jannah Md Ridzwan - beliau berkata
"saya rasa sebagai ibu bapa, mereka tidak seharusnya tunduk kepada permintaan anak-anak mereka kerana kita memberi mereka isyarat yang salah. jika kita memberi mereka barangan berjenama sejak usia yang begitu muda sekali, mereka akan tidak mahu settle for second best. kerana mereka tahu mereka mampu yang mahal saja. S: adakah ini menyemai cara pemikiran yang lebih sombong? kemungkinan mereka kan bersikap demikian kerana mereka merasa diri mereka itu begitu cool, dan status mereka tinggi dengan memiliki barang-barang ini. sikap mereka juga mungkin berubah dengan menjadi orang yang lebih megah diri dan sombong kerana mereka rasa mereka telah mempunyai apa yang hanya dapat diimpikan orang lain, dan tidak dapat memilikinya. sedikit sebanyak mereka akan menjadi materialistik."
Bagi Mardiana Mohd Noor, berusia 23 tahun, sikap terlalu mementingkan diri inilah yang mungkin menjejas pembangunan moral dan sosial seseorang itu, jika matlamat mereka membeli barangan berjenama yang mahal adalah sekadar untuk menunjuk-nunjuk.
pasal kalau kita nak class pasal mahal, itu setakat untuk menunjuk-nunjuk aje jadi saya rasa itu betul-betul tak perlu lah. jadi kalau benda tu sama, saya lebih suka beli benda yang 20 dolar kerana kalau kita bawak kat luar pun, orang tak tau unless kalau kita show off lah tu macam kita betul-betul bangga kerana beli barang berjenama
Ukur baju di badan sendiri. Banyak kali sudah kita dengar nasihat itu dari orang tua-tua. Namun sejauh manakah kita patuhi nasihat ini? Adakah barangan berjenama itu satu-satunya kayu pengukur kemajuan dan kemewahan? Perlukah kita terasa kesusahan kewangan yang amat sangar sebelum menyedari bahawa kita perlu lebih berwaspada berbelanja?
No comments:
Post a Comment